Monday, November 4, 2013

Jihad Di Bumi Syam



Dengan Nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Tuhan yang mentadbir sekalian alam, salawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad , kaum kerabat serta para sahabatnya. 
Siapa yang menyembah Muhammad, maka sesungguhnya Muhammad telahpun wafat. Dan sesiapa yang menyembah Allah maka Allah itu hidup dan tidak mati. 
Ucapan ini dilafazkan oleh Khalifah Pertama, Saidina Abu Bakr (r.a)kepada para sahabat yang diredhai oleh Allah semuanya ketika tersebarnya berita bahawa Nabi telah terbunuh semasa berlakunya perang Uhud sehingga sesetengah daripada mereka meletakkan senjata dan tidak mahu melawan kaum musyrikin. Di antara mereka termasuklah salah seorang sahabat yang agung, masyhur lagi terkenal seperti Saidina Umar bin al-Khattab (r.a), dan itu adalah satu pengajaran yg besar bagi umat Islam!
Mahu atau tidak kami harus memulakan dengan mengucapkan terima kasih kepada umat Islam di Malaysia di atas apa yang telah mereka sediakan untuk membantu saudara muslim di Syria dan juga selainnya. Kami juga bersaksi pada Allah bahawa kami mendapati saudara kami di Malaysia begitu mulia, baik, peramah dan suka menolong....kami di “SYRIA CARE” telah hampir 2 tahun melakukan gerak kerja ini dan menjadikan NGO ini menjadi kepercayaan utama rakyat Malaysia, segala puji bagi Allah. Akan tetapi tetap ada perkara yang perlu kepada penjelasan, dan wajib ke atas kami menjelaskannya sejelas yang mungkin demi menjaga kepercayaan yang telah diberikan kepada kami dan tidak meninggalkan masyarakat dalam kebingungan dan syak wasangka. Insya Allah.
Kebanyakan masyarakat menghargai usaha kami ini dan tanggungjawab yang dibawa oleh kami ini dan kami telah menyampaikan sumbangan dan pertolongan yang dihulurkan oleh kamu kepada fakir miskin, anak-anak yatim, dan golongan yang memerlukan dengan penuh amanah, insya Allah.
Tetapi, sampai kepada kami berita tentang sesetengah masyarakat yang ragu terhadap usaha kami dan berkata : “Adakah sampai sumbangan itu kepada fakir miskin dan anak-anak yatim?”. Perkara pertama yang wajib kami maklumkan kepada kamu wahai saudara kami ialah bahawa orang-orang munafik dan pencuri wujud di mana-mana tempat dan masa. Maka janganlah terkejut jika kita melihat sesetengah kumpulan di Syria mengaku diri mereka Mujahidin ??. Bukankah golongan munafik juga wujud di zaman Nabi S.A.W? Bukankah wujud golongan munafik di setiap zaman pemerintahan sahabat?
Telah disebutkan didalam al-Quran tentang sesetengah dari mereka dalam Surah al-Bara’ah [..dan Allah mengampuni taubat mereka ] dan dinamakan surah dengan nama Bara’ah (memutuskan hubungan) kerana Allah memutuskan hubunganNya dan berlepas diri dari kaum munafik dan juga perbuatan mereka yang menipu terhadap Rasulullah dan menyatakan bahawa diri mereka adalah pejuang sebenar yang ikhlas dan segera terjun ke medan jihad.
Dan dinamakan juga surah ini (Bara’ah) dengan nama Surah At-Taubah kerana Allah menerima taubat mereka dan mengampuni dosa-dosa mereka. Tetapi kerana taubat mereka itu taubat yang benar maka Allah menerima taubat mereka secara langsung dari langit membenarkan taubat mereka sepertimana tercatat dalam Surah ini dan kisah taubat mereka dibaca oleh umat Islam selama-lamanya.!
Oleh itu wahai saudaraku, janganlah hairan jika terdapat kelompok tertentu di Syria yang mengaku mereka sebagai Mujahidin sedang mereka adalah munafik dan pembohong yang hanya mahukan habuan, wanita dan sebagainya daripada keseronokan dunia sepertimana yang telah berlaku pada zaman Nabi S.A.W dan zaman selepasnya.
Tetapi, syukur pada Allah kerana jumlah mereka ini teramat kecil dan sedikit sahaja. Mujahidin yang mulia lagi ikhlas berusaha untuk menghentikan mereka dan mencegah fitnah yang mereka lakukan dari terus berkembang di Syria dan selalu menjejaki apa yang mereka lakukan terhadap sukarelawan dari NGO dan orang-orang lainnya. Dan dengan ucapan syukur kami kepada Allah kami telah melalui ujian ini, dimana ada dikalangan kami diculik oleh puak munafik dan pembohong dan salah seorang saudara kami di Syria terbunuh ditangan mereka dan kita berdoa kepada Allah moga menerima dia sebagai syahid dan memberinya Syurga.
Dan kami harus meyakinkan kamu wahai saudara kami dan kami ingin memberitahu bahawa harta yang kamu sumbangkan tidak hilang semasa berlakunya penculikan ini, puak munafik hanya mengambil van kami dengan beberapa kotak makanan untuk fakir miskin dan anak-anak yatim yang bernilai hampir USD2000.00 sahaja. Dan kami telah menyebarkan beberapa gambar yang menunjukkan bagaimana kami menyampaikan bantuan dan akan menyusul lagi baki-baki gambar dan video, insya Allah, kerana proses pengagihan masih berterusan.
Suka untuk kami khabarkan bahawa harta-harta sumbangan kamu telah sampai ke segenap pelusok di Syria seperti Damsyik, utara Damsyik, Idlib, Homs dan Aleppo..alhamdulillah. Maka jika ada orang yang ingin menimbulkan keraguan kepada kamu wahai saudara kami, ketahuilah mereka itu tidak mahukan kebaikan untuk Syria kerana mereka mengikut jejak langkah Syaitan untuk mencegah kamu melakukan kebaikan kepada fakir miskin dan anak-anak yatim.
Apa yang mesti dilakukan sekarang ialah:
1. Kami akan meneruskan pekerjaan kami ini dan tidak akan membiarkan golongan munafik dan pembohong untuk mencegah kami dari melakukan pekerjaan yang baik ini selama-lamanya.
2. Kami memutuskan untuk membuka Rumah Anak-anakYatim di Turki, Insya Allah. Kerana ramainya anak-anak yatim dikalangan pelarian Syria. Kami akan melakukannya sebagai satu projek khas dan akan diwujudkan tabung yang khusus nanti.
3. Kami akan meneruskan projek-projek sedia ada di Syria, setelah satu-satu projek dilaksanakan sepenuhnya dan sempurna barulah kami akan tumpukan kepada projek seterusnya.
4. Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada semua saudara-saudara yang bertanya khabar tentang keadaan kami ketika kami di sana.
5. Bagi mereka yang menyumbang pada jalan Allah maka dia akan terus menyumbang pada jalan Allah. Sesiapa yang menyumbang atas alasan tertentu maka kami meminta Allah menunjukkan kepadanya jalan yang benar dan memberinya petunjuk.
6. Kami akan lebih berhati-hati dengan wang Anda dan menjaganya (seperti yang telah disebutkan sebelumnya), semua biaya dan kos perjalanan ini ditaja oleh kedutaan Qatar dan penerbangan Qatar(Qatar Airlines). karena kami ingin untuk mengirim seluruh wang Anda ke Syria (penuh) tanpa menghabiskannya sebagai perbelanjaan dalam perjalanan menuju ke sana, sehingga kami boleh memaksimumkan bantuan kami kepada orang miskin dan yang memerlukan di Syria.
7. Setelah Mahkamah Islam Syariah dalam wilayah Syria menyelesaikan penyiasatan mereka dengan bantuan sekelompok Ulama terkenal dan Mujahidin-mujahidin yang terhormat, dan mengeluarkan fatwa dan detail data serta laporan penculikan dan kes-kes pembunuhan yang kaum munafiqin lakukan, kami akan menulis kepada Anda kisah penuh detail, dengan gambar-gambar bukti penculikan, orang-orang yang syahid akibat dibunuh dan dokumen lainnya, sehingga kami meminta agar tidak mengganggu dirimu dengan orang-orang yang ingin mengalihkan perhatian Anda dengan cerita-cerita munafikin, tapi kita harus meletakkan diri kita dengan apa yang penting dan berguna sebagaimana Allah SWT telah meminta kita untuk melakukannya.
8. Kami ulangi kembali untuk saudara-saudara kami tercinta, bahwa orang-orang munafik dan pembohong ada di mana-mana dan bila-bila masa saja, dan mereka telah memakai baju Mujahidin dan menggunakan senjata (Tapi kami berterima kasih kepada Allah SWT, mereka sedikit dalam jumlah) dan kami tidak akan membiarkan mereka untuk menghentikan pekerjaan yang baik dan kami tidak akan membiarkan mereka untuk menghentikan kita dari membantu anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan yang membutuhkan di Syria, dan kami menjamin Anda bahwa mereka HANYA mencuri dari perkiraan $ 2000 senilai makanan dan uang tunai $ 3000.
9. Mari kita memberi perhatian dan fokus pada hal-hal yang baik dan membantu saudara-saudara Muslim di Syria, kerana mereka sangat memerlukan semua jenis bantuan sekarang!
10. Kami berterima kasih kepada Allah SWT atas segala sesuatu yang terjadi kepada kita di Syria, insiden ini adalah alasan bagi kita sehingga dapat mengungkap kelompok munafik dan pembohong yang biasa kita anggap mereka sebagai Mujahidin, alhamdulillah bahwa mereka telah ditemui dan kita tahu kedudukan mereka sekarang.

peristiwa yang terjadi kepada kami itu juga menjadi alasan mengapa para Mujahidin terhormat di dalam wilayah Syria bersatu bersama-sama untuk menolak perilaku semacam ini dan ideologi mereka di dalam Syria.

sebagaimana Allah SWT telah mengatakan (Janganlah berpikir sesuatu itu buruk, kerana boleh jadi sesuatu itu baik bagimu ). Sama seperti tuduhan terhadap Ibu kita, Aisyah RA, mereka menuduhnya berZina. Adalah sesuatu yang baik ummul Mu'minin Aisyah RA dan semua Muslim, kita berdoa kepada Allah SWT bahwa apa yang terjadi kepada kita di Syria juga baik untuk kita dan semua umat Islam untuk mendedahkan wajah munafikin tersebut kepada semua Muslim.
11. Projek yang paling penting sekarang adalah (Qurban) projek II.
Jadi mari bekerjasama untuk membantu saudara Muslim kita di Syria, dan membantu kami mengirim Qurban kepada mereka karena anak-anak Syahid begitu miskin dan mereka sangat memerlukan makanan, sehingga kami memerlukan bantuan seluruh saudara Muslim untuk bersama-sama menolong mereka.
12. Kami berterima kasih sekali lagi kepada saudara sekalian, dan kita berdoa kepada Allah SWT untuk melindungi Malaysia dan menjaganya dan dilindungi dari segala bentuk fitnah dan semoga Allah menjauhkan kita semua dari kaum Munafiqin.

Kami meminta Anda Saudara-saudara kami untuk berbagi dan menyebarkan kata-kata ini supaya lebih ramai lagi Muslim yang mengetahui kebenaran yang terjadi di Syria sebenarnya insya Allah

Terima kasih dan Jazakum Allah Khair Kasiran.
Oleh: Syeikh Samir Sakka / Presiden "SyriaCare".

0 comments:

Post a Comment